lördag 24 juli 2010

Aroniasylt

Ja, inte trodde ni väl att jag tänkte följa färdiga recept! Nu har jag hittat på ett själv och det gav en garanterat blå tunga! Gott blev det också. En ganska sträv smak men med en touch av lakrits och choklad som rundar av det hela på ett milt och ljuvt sätt. Den här sylten passar nog fint som marmelad till ostkvällar eller på glass. Varför inte på morgongröten eller på en liten smörgås. Sannerligen blev den fin! Gör!Receptet:

7 dl aroniabär
2 dl vatten
ca 2 dl socker
vaniljsocker efter behag - jag tog ungefär 1 msk
3 bitar riktigt mörk choklad
5 hårda lakritskarameller

- skölj av, rinn av-koka upp bär och vatten på svag värme och låt koka 20 minuter-häll i socker, vanilj, choklad och lakrits.-Mosa bären ordentligt.
-Koka ytterligare 20 minuter.-Smaka av.
-Häll upp i rengjorda små burkar. Sätt på locket direkt och ställ burkarna upp och ner!

Färdigt!

4 kommentarer:

Åsa E Melander sa...

Den här ljuvliga sylten passar perfekt till ostbricka!!! Mums!!:D

Sandra sa...

Ja, visst gör den det! Som klippt och skuret!

Eva sa...

Hej Sandra! Receptet låter mycket gott, men vad ska det vara för smak på lakritsen. Salt eller söt och var hittar jag dem. Jag har redan letat i två livsmedelsaffärer och på en bensinstation. Hälsningar en som är jättesugen på receptet.

Sandra sa...

Hej Eva!

Jag brukar använda hårda lakritskarameller eller salmiakkarameller. Borde finnas något! Det går naturligtvis göra sylten utan också om du inte hittar! Det blir gott det också!!! Lycka till!!!